Απόφαση για τη δημιουργία κοινής οπτικής ταυτότητας (visual identity) των ιστοχώρων του Α.Π.Θ.

Το Συμβούλιο Διοίκησης του ΑΠΘ (Συνεδρίαση με αριθμ. 20/4-7-2024) αποφάσισε την ανάπτυξη μιας κοινής οπτικής ταυτότητας για όλους τους ιστοχώρους του Πανεπιστημίου, διατηρώντας παράλληλα την ιδιαίτερη ταυτότητα κάθε Τμήματος/Σχολής/Μονάδας.

Η απόφαση συνιστά την ανάπτυξη ενός οδηγού οπτικής ταυτότητας υπό μορφή δεκαλόγου και περιλαμβάνει ένα ελάχιστο σύνολο 5 απαιτήσεων (κανόνων) και 5 συστάσεων.

  1. Όνομα χώρου (domain name): Οι διευθύνσεις των ιστοχώρων του ΑΠΘ πρέπει να ακολουθούν τη μορφή domain-name.auth.gr και να φιλοξενούνται στις κεντρικές υπολογιστικές υποδομές του ΑΠΘ για τις ακόλουθες κατηγορίες ιστοχώρων:
    • Σχολής
    • Τμήματος
    • Προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών
    • Διοικητικών Μονάδων και λοιπών οριζόντιων μονάδων του ΑΠΘ

      Για τους ιστοχώρους λοιπών κατηγοριών όπως:
      – Εργαστηρίων
      – Επιτροπών
      – Συνεδρίων
      – Λοιπών Μονάδων

      ισχύει το παραπάνω σε επίπεδο σύστασης.
  1. Λογότυπο: Όλοι οι ιστοχώροι μονάδων και δράσεων του ΑΠΘ πρέπει υποχρεωτικά να συμπεριλαμβάνουν το διακριτικό χαρακτηριστικό του ΑΠΘ. Τα επίσημα λογότυπα του ΑΠΘ είναι διαθέσιμα στη διεύθυνση https://www.auth.gr/logo/.

    Ειδικά για τους ιστοχώρους:
    – Σχολής
    – Τμήματος
    – Προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών
    – Διοικητικών Μονάδων και λοιπών οριζόντιων μονάδων του ΑΠΘ

    η χρήση του λογοτύπου του ΑΠΘ θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τα συγκεκριμένα υποδείγματα 1 & 2 του Παραρτήματος.

    Επιπρόσθετα, ο κάθε ιστοχώρος θα πρέπει να προσφέρει εύκολη σύνδεση με τους ιστοχώρους των υπερκείμενων οργανικών μονάδων (πχ ιστοχώρος Εργαστηρίου σύνδεση με Τμήμα-Σχολή).
  1. Προσβασιμότητα: H έννοια της προσβασιμότητας αποκτά ιδιαίτερη σημασία στην εποχή μας και για το λόγο αυτό όλοι οι ιστοχώροι μονάδων και δράσεων του ΑΠΘ πρέπει να ακολουθούν το πρότυπο για την προσβασιμότητα (πρότυπο WCAG 2.0 AA). Επιπρόσθετα προτείνεται και η χρήση κατάλληλων εργαλείων προσβασιμότητας στους επισκέπτες των ιστοχώρων ώστε να διευκολύνονται τα άτομα με προβλήματα όρασης. Ο έλεγχος του κατά πόσο ένας ιστοχώρος καλύπτει τις απαιτήσεις προσβασιμότητας μπορεί να γίνει με χρήση κατάλληλου εργαλείου (πχ WAVE Web Accessibility Evaluation Tools).
  2. Σχεδιασμός για όλες τις σελίδες (responsive design):  Όλοι οι ιστοχώροι του ΑΠΘ πρέπει να κάνουν σωστή χρήση του responsive design ώστε να είναι πλήρως συμβατοί με τις οθόνες όλων των συσκευών (Desktops, laptops, mobiles).
  3. Ορισμός Υπευθύνου Περιεχομένου Μονάδας: Ο ορισμός ή οι τυχόν αλλαγές υπευθύνων περιεχομένου είναι ευθύνη του Προϊσταμένου της κάθε ακαδημαϊκής ή διοικητικής μονάδας και γνωστοποιούνται στο ΚΗΔ για όλους τους ιστοχώρους.
  1. Τυπογραφία: Η χρήση συγκεκριμένων γραμματοσειρών θα εξασφαλίσει την ευανάγνωστη παρουσίαση του περιεχομένου. Η επίσημη γραμματοσειρά που πρέπει να χρησιμοποιείται ως βασική γραμματοσειρά σε όλους τους ιστοχώρους του ΑΠΘ είναι η Open Sans.  Ανήκει στην οικογένεια sans serif και υποστηρίζει τόσο Ελληνικά όσο και Αγγλικά. Προσοχή, αφορά την βασική γραμματοσειρά, μπορούν να χρησιμοποιούνται και επιπρόσθετες (π.χ. για τίτλους) χωρίς περιορισμούς.
  2. Χρωματική παλέτα: Η υιοθέτηση στοιχείων κοινής χρωματικής παλέτας θα δημιουργήσει οπτική συνοχή. Η προτεινόμενη βασική παλέτα περιλαμβάνει τους παρακάτω κωδικούς χρωμάτων.
  1. Σχεδιαστικά στοιχεία: Η ενσωμάτωση κοινών σχεδιαστικών στοιχείων, όπως εικόνων ή εικονιδίων, θα ενισχύσει την ενότητα. Τα εικονίδια που χρησιμοποιούνται στους ιστοχώρους προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από τη βιβλιοθήκη FontAwesome.
  2. Διατήρηση της ατομικότητας: Κάθε σχολή ή τμήμα μπορεί να διατηρήσει και να ενισχύσει την ιδιαίτερη ταυτότητά του μέσω της χρήσης πρόσθετων χρωμάτων, λογοτύπων, εικόνων, σχεδιαστικών στοιχείων, εντός των ορίων του οδηγού.
  3. Πρότυπα: Η αξιοποίηση των προτύπων ιστοχώρων που προσφέρει η υπηρεσία websites.auth.grτου Κέντρου Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησηςεξασφαλίζουν συμμόρφωση με τα κανονιστικά πλαίσια, απαλλάσσοντας ταυτόχρονα τις Μονάδες/Τμήματα/Σχολές από την ανάγκη αναζήτησης συνεργασίας με τρίτους,  μειώνοντας τις διαχειριστικές ανάγκες και κόστη και εξαλείφοντας ασυνέχειες. Για το λόγο αυτό συστήνεται ισχυρά για τους υφιστάμενους ιστοχώρους και υποχρεωτικά για τους νέους ιστοχώρους η αξιοποίηση της υπηρεσίας.

    Πρότυπο Σχολής/Τμήματος: https://websites.auth.gr/school-template/
    Πρότυπο Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών: https://websites.auth.gr/msc-template/Πρότυπο Εργαστηρίου: https://websites.auth.gr/labs-template/

    Η ΜΟΔΙΠ θα ενημερώνει το ΚΗΔ για τις απαιτήσεις (σε θέματα ποιότητας) ως προς το περιεχόμενο που θα πρέπει να πληρούν τα πρότυπα ιστοχώρων που διατίθενται από το ΚΗΔ.

Εφαρμογή

Η εφαρμογή της κοινής οπτικής ταυτότητας απαιτεί συνεργασία με τα Τμήματα/Σχολές/Μονάδες του ΑΠΘ και σοβαρή ανθρωποπροσπάθεια προσαρμογής των υφιστάμενων ιστοχώρων. Για το λόγο αυτό η απόφαση προβλέπει τα ακόλουθα σταδιακά βήματα εφαρμογής της:

  1. Άμεση εφαρμογή της πρότασης σε όποιον νέο ιστοχώρο δημιουργείται
  2. Αναβάθμιση ~ δέκα επιλεγμένων κεντρικών ιστοχώρων του ΑΠΘ από το ΚΗΔ σε διάστημα 3 μηνών (www.auth.gr, ΚΕΔΙΒΙΜ, Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ΚΕΔΙΜΑ, Τμήμα Διεθνών Σχέσεων,  2 Σχολές, 3 Τμήματα)
  3. Έναρξη σταδιακής συμμόρφωσης των λοιπών ιστοχώρων Σχολών, Τμημάτων Διοικητικών,  Μονάδων και λοιπών οριζόντιων μονάδων του ΑΠΘ και Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών. Θα καταβληθεί προσπάθεια η απαιτούμενη ανθρωποπροσπάθεια προσαρμογής των υφιστάμενων ιστοχώρων, με προτεραιότητα τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας, να χρηματοδοτηθεί από σχετικό έργο ΕΣΠΑ ΠΚΜ/ΕΚΤ (Μονάδες Προσβασιμότητας).

Η ανάπτυξη μιας κοινής οπτικής ταυτότητας για τους ιστοχώρους του Πανεπιστημίου θα ενισχύσει την εικόνα του Πανεπιστημίου μας, θα βελτιώσει την εμπειρία των χρηστών, θα εξασφαλίσει τη συμμόρφωση του Πανεπιστημίου μας με υποχρεώσεις περί προσβασιμότητας και θα ενισχύσει το αίσθημα του ανήκειν και της σύνδεσης-αλληλεπίδρασης μεταξύ των μονάδων του ΑΠΘ. Για το λόγο αυτό η συνεργασία των Τμημάτων και των Μονάδων του ΑΠΘ θεωρείται επιβεβλημένη.

Παράρτημα

Υποδείγματα χρήσης λογότυπου ΑΠΘ

Μετάβαση στο περιεχόμενο