Οι υπηρεσίες καταλόγου παρέχουν τη δυνατότητα αναζήτησης στοιχείων χρηστών σε βάσεις δεδομένων του πανεπιστημίου. Η Μονάδα Ψηφιακής Διακυβέρνησης διαθέτει συστοιχία εξυπηρετητών ldap οι οποίοι αντλούν δυναμικά ενημερωμένα στοιχεία για τους χρήστες που έχουν αποκτήσει email διεύθυνση από το Κέντρο, αλλά και παραπέμπει σε εξυπηρετητές των τμημάτων του ΑΠΘ που διαθέτουν τέτοιες υπηρεσίες μέσω του πρωτοκόλλου LDAP.
Τα στοιχεία των χρηστών του ΑΠΘ που δημοσιεύονται και είναι διαθέσιμα για αναζήτηση είναι τα ακόλουθα:
Στις υπηρεσίες καταλόγου LDAP, μπορεί να γίνει αναζήτηση με δύο τρόπους:
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της υπηρεσίας LDAP είναι ότι υποστηρίζει ιεραρχική σύνδεση των εξυπηρετητών των οργανισμών, ώστε να επιτρέπεται αναζήτηση σε όλους τους εξυπηρετητές της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας, διάφανα για τους χρήστες των υπηρεσιών καταλόγου. Ο εξυπηρετητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου είναι συνδεδεμένος με τους εξυπηρετητές υπηρεσιών καταλόγου του ΕΔΕΤ και του GUNET. Για λόγους όμως προστασίας της υπηρεσίας από μαζικές αναζητήσεις, τα περισσότερα ιδρύματα δεν επιτρέπουν την αναζήτηση από τρίτους μέσω πρωτοκόλλου LDAP. Έτσι και η αναζήτηση στον ldap.auth.gr επιτρέπεται μόνο από διευθύνσεις IP εντός του Δικτύου Δεδομένων του ΑΠΘ (δηλαδή 155.207.x.y) και με ανώνυμη χρήση (χωρίς username – password).
Eπομένως, για αναζητήσεις σε ολόκληρη την ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα προτείνεται η χρήση των ιστοσελίδων των υπηρεσιών καταλόγου του ΕΔΕΤ.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και την πολιτική του ΑΠΘ, το ίδρυμα έχει υποχρέωση να παρέχει πλήρη διαδικτυακή πληροφόρηση για το σύνολο των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ και εργαζομένων. Συνεπώς η δημοσιοποίηση ονοματεπώνυμου, ιδιότητας, υπηρεσιακού τηλεφώνου, υπηρεσιακού e-mail, ψηφιακής υπογραφής, από τη Μονάδα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, επιτρέπεται χωρίς την προηγούμενη ρητή συγκατάθεση των χρηστών αυτών. Η δημοσιοποίηση των στοιχείων τους συνιστά εκπλήρωση της υποχρέωσης του ΑΠΘ για διαφάνεια και εύρυθμη λειτουργία στους τρόπους επικοινωνίας με τους φοιτητές. Δικαίωμα ανάκλησης των προσωπικών δεδομένων από τα πρόσωπα αυτά δεν υπάρχει.
Αντιθέτως προκειμένου για φοιτητές ή φιλοξενούμενους χρήστες (εκτός των φιλοξενούμενων μελών ΔΕΠ) ισχύουν οι γενικοί νομοθετικοί κανόνες. Δηλαδή, απαιτείται προηγουμένως η ρητή, έγγραφη ή ηλεκτρονική, συγκατάθεση των χρηστών για δημοσιοποίηση των στοιχείων επικοινωνίας. Ο χρήστης ανά πάσα στιγμή δικαιούται να ανακαλέσει τη συγκατάθεση του, δηλαδή να ζητήσει να μη δημοσιεύονται τα στοιχεία του. Η ανάκληση δεν έχει αναδρομική ισχύ. Οι χρήστες αυτοί μπορούν να επιλέγουν τη δημοσιοποίηση μέσα από τις ιστοσελίδες διαχείρισης λογαριασμού χρήστη.
Οι βάσεις δεδομένων που συντηρεί η ΜΨΔ είναι οι εξής:
ldap.auth.gr – με στοιχεία χρηστών που έχουν αποκτήσει ιδρυματικό λογαριασμό χρήστη, καταχωρημένα στην Υπηρεσία Καταλόγου προσπελάσιμη με πρωτόκολλο LDAP.
ip.auth.gr – με στοιχεία υπολογιστών που έχουν καταχωρηθεί κατά την απόκτηση διεύθυνσης δικτύου IP από τη ΜΨΔ
Άλλες υπηρεσίες καταλόγου:
Ρύθμιση αναζήτησης διευθύνσεων email μελών ΑΠΘ με Mozilla Thunderbird Ρύθμιση αναζήτησης διευθύνσεων email μελών ΑΠΘ με Windows Mail Ρύθμιση αναζήτησης διευθύνσεων email μελών ΑΠΘ με Mail.app(MacOSX) Ρύθμιση αναζήτησης διευθύνσεων email μελών ΑΠΘ με Outlook Express Ρύθμιση αναζήτησης διευθύνσεων email μελών ΑΠΘ με Windows Live Mail Ρύθμιση αναζήτησης διευθύνσεων email μελών ΑΠΘ με Microsoft Outlook