Το Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ΑΠΘ, υλοποιώντας τη στρατηγική του Πανεπιστημίου για επένδυση σε κεντρικές υποδομές ΤΠΕ διαθέσιμες σε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, πραγματοποίησε εντός του 2013 έργα αναβάθμισης του εξοπλισμού του κεντρικού και εφεδρικού κέντρου δεδομένων (datacenter) εστιασμένα σε τρεις κατευθύνσεις:
- Αναβάθμιση κεντρικού Συστήματος Αποθήκευσης Δεδομένων με αύξηση της ωφέλιμης χωρητικότητας δεδομένων κατά 230TB
- Αναβάθμιση μνήμης εξυπηρετητών κεντρικού datacenter από 480GB σε 2TB και εφεδρικού datacenter από 222GB σε 458GB
- Αναβάθμιση της υποδομής δικτυακής σύνδεσης του datacenter.
Τα τρία έργα, συνολικού προϋπολογισμού 160.000,00€, χρηματοδοτήθηκαν από τον ΕΛΚΕ ΑΠΘ.
Με την ολοκλήρωση των έργων τα μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας απολαμβάνουν πλεονεκτήματα όπως:
- Οι χρήστες, τα τμήματα, οι διοικητικές μονάδες δεν χρειάζονται πλέον να προμηθεύονται εξυπηρετητές (servers) για να φιλοξενήσουν τις εφαρμογές τους. Αποφεύγουν έτσι χρονοβόρες διαγωνιστικές διαδικασίες, μελέτη τεχνικών χαρακτηριστικών και προφανώς δεν επιβαρύνονται οικονομικά.
- Απολαμβάνουν διάφανες αναβαθμίσεις εξυπηρετητών. Δεν χρειάζεται να ανησυχούν για θέματα επέκτασης μνήμης, δίσκων ή επεξεργαστικής ισχύος. Αυτά παρακολουθούνται κεντρικά και αυξάνονται καθώς αυξάνονται και οι ανάγκες.
- Δεν χρειάζεται να αναζητήσουν ασφαλή χώρο φιλοξενίας, με κλιματισμό και παροχή UPS. Όλα αυτά παρέχονται κεντρικά με την φροντίδα του ΚΗΔ.
- Απολαμβάνουν κεντρικές διαχειριστικές υπηρεσίες και εργαλεία, οπότε και μειωμένο διαχειριστικό κόστος.
- Διασφαλίζουν τα δεδομένα τους με πλεονασματικές (redundant) τεχνικές για μέγιστη διαθεσιμότητα, ακεραιότητα και backup των δεδομένων και γρήγορη αποκατάσταση σε περιπτώσεις προβλημάτων.
- Οι κεντρικές υπηρεσίες του ΑΠΘ (ΚΗΔ, ΕΕ, Δ/νση Μηχανοργάνωσης, ΜΟΔΙΠ, κλπ) που ήδη διαθέτουν εικονικούς εξυπηρετητές (258 ενεργοί) απολαμβάνουν ήδη αναβαθμισμένες υπηρεσίες, με μεγαλύτερες ταχύτητες επεξεργασίας, άνεση μνήμης, γρηγορότερες ταχύτητες μεταφοράς δεδομένων και καλύτερη απόκριση των εξυπηρετητών.
Αναβάθμιση εξυπηρετητών
Αρχικά πραγματοποιήθηκε αναβάθμιση των φυσικών εξυπηρετητών του κεντρικού datacenter των οποίων η μνήμη αυξήθηκε από 480GB σε 1.986 GB RAM. Με τη συγκεκριμένη αναβάθμιση:
- Οι εικονικές μηχανές που παρέχονται προς Τρίτους αξιοποιούν πλέον εξυπηρετητές τεχνολογίας i7 μαζί με το κεντρικό Σύστημα Αποθήκευσης Δεδομένων (ΣΑΔ). Ήδη οι χρήστες απολαμβάνουν μεγαλύτερες ταχύτητες CPU και άνεση μνήμης.
- Υπάρχει πλεόνασμα εξυπηρετητών για την κάλυψη μελλοντικών αναγκών. Ένας αριθμός εξυπηρετητών που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσαν, έχει σβήσει λόγω πλεονάσματος μνήμης και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να καταναλώνεται πλέον λιγότερη ενέργεια, προκαλείται μικρότερος θόρυβος, εκλύεται λιγότερη θερμότητα κ.α. που ακολουθούν την κατεύθυνση του “green computing” που έχει υιοθετήσει το ΚΗΔ εδώ και χρόνια.
- Με τη συγκεκριμένη αναβάθμιση, λύθηκε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα επεκτασιμότητας των εικονικών υποδομών που περιοριζόταν από τη φυσική μνήμη των εξυπηρετητών.
Στη συνέχεια, προχώρησε η αναβάθμιση των φυσικών εξυπηρετητών του εφεδρικού datacenter (Disaster Recovery) των οποίων η μνήμη αυξήθηκε από 222GB σε 458GB RAM. Με την αναβάθμιση επιτεύχθηκαν οι ακόλουθοι στόχοι:
- Πλήρης δυνατότητα Disaster Recovery όλων των κρίσιμων εικονικών εξυπηρετητών του ΑΠΘ που φιλοξενούνται στο ΚΗΔ
- Business continuity για το ΑΠΘ σε περίπτωση καταστροφής του κεντρικού datacenter
- Εφεδρεία συστημάτων και γρήγορη επαναφορά σε περίπτωση αστοχίας εξοπλισμού κεντρικού datacenter
Αναβάθμιση κεντρικού Συστήματος Αποθήκευσης Δεδομένων
Το ΚΗΔ «υπέφερε» τον τελευταίο 1,5 χρόνο από πόρους στο Σύστημα Αποθήκευσης Δεδομένων (ΣΑΔ). Πιο συγκεκριμένα, ο συγκεκριμένος εξοπλισμός που προμηθεύτηκε το ΑΠΘ το 2009, εξάντλησε τις δυνατότητές του στα μέσα του 2012 με αποτέλεσμα τη σημαντική υποβάθμιση στην ποιότητα του συνόλου των υπηρεσιών. Οι διαχειριστές του Τμήματος Υπολογιστικών Υποδομών του ΚΗΔ κατέβαλαν πολύ μεγάλες προσπάθειες να διατηρήσουν το σύστημα σε λειτουργία και να αποφύγουν την κατάρρευσή του μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες προμήθειας της απαραίτητης αναβάθμισης. Το αναβαθμισμένο ΣΑΔ παραλήφθηκε τον Ιανουάριο του 2014 και μετά την ταχύρρυθμη αυτο-εκπαίδευση των διαχειριστών, τους απαραίτητους ελέγχους και δοκιμές, τέθηκε σε παραγωγή στις 10/2/2014. Για την εγκατάσταση του νέου ΣΑΔ απαιτήθηκε σχεδιασμός και δικτυακή μελέτη σε συνεργασία με το Τμήμα Δικτυακών Υποδομών του ΚΗΔ ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή δικτυακή διαθεσιμότητα. Με το νέο ΣΑΔ:
- Αυξήθηκε η διαθέσιμη ωφέλιμη χωρητικότητα δεδομένων κατά 228,51ΤΒ (primary και disaster recovery). Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον σχεδιασμό του 2013, εκκρεμεί η Φάση Β’ της προμήθειας επέκτασης αποθηκευτικού χώρου στο 2014 για το Disaster Recovery σύστημα που αυτή τη στιγμή δεν έχει την απαραίτητη χωρητικότητα για να γίνει πλήρες αντίγραφο του κεντρικού.
- Αυξήθηκε δραματικά η ταχύτητα μεταφοράς δεδομένων από/προς τους εξυπηρετητές με αντίστοιχη βελτίωση στην απόκριση των εξυπηρετών και των υπηρεσιών γεγονός που είναι ήδη ορατό στις περισσότερες υπηρεσίες που προσφέρει το ΚΗΔ
- Θα αξιοποιηθεί πλήρως ο προηγούμενος αποθηκευτικός εξοπλισμός καθώς θα γίνει μέρος του νέου συστήματος, συνεπώς δεν χάνεται η επένδυση που έγινε τα προηγούμενα χρόνια από το ΑΠΘ
- Παρέχονται δυνατότητες επέκτασης με προσθήκη μόνο αποθηκευτικού χώρου
- Πολλαπλασιάστηκαν οι δυνατότητες εξυπηρέτησης απαιτητικών εξυπηρετητών και εφαρμογών που χρειάζονται γρήγορη πρόσβαση σε δεδομένα
- Αυξήθηκαν τα «κανάλια μεταφοράς» δεδομένων με το Disaster Recovery ΣΑΔ ώστε να επιτυγχάνεται η μικρότερη δυνατή απώλεια δεδομένων σε περίπτωση καταστροφής του κεντρικού datacenter.
Διαδικασία μετάβασης στα αναβαθμισμένα συστήματα
Οι αναβαθμισμένοι εξυπηρετητές και το νέο ΣΑΔ έχουν μπει σε λειτουργία και σταδιακά μεταφέρονται υπηρεσίες με όσο το δυνατό πιο «διαφανή» τρόπο για τους χρήστες.
Κατά τη διαδικασία μετάβασης στους αναβαθμισμένους εξυπηρετητές υπήρξε μόνο μια σύντομη διακοπή της υπηρεσίας φιλοξενίας ιστοχώρων μονάδων λόγω μετακίνησης εν λειτουργία ενός κεντρικού db server στις 16/1 για περίπου 20 λεπτά, για το οποίο υπήρξε σχετικό τεχνικό δελτίο προγραμματισμένων εργασιών. Συνολικά, μετακινήθηκαν 2-3 φορές, 104 (Primary)+89 (Third-party)=193 εικονικές μηχανές, εν λειτουργία, δηλαδή χωρίς διακοπή. Πραγματοποιήθηκαν περίπου 600 εν λειτουργία μετακινήσεις εικονικών εξυπηρετητών, χωρίς να προκληθεί πρόβλημα σε υπηρεσίες.
Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά του ΑΠΘ που πραγματοποιήθηκε τέτοιας κλίμακας αναβάθμιση, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και με τόσο μικρή αναστάτωση στους διαχειριστές υπηρεσιών και τους τελικούς χρήστες.
Η μετακίνηση δεδομένων συνεχίζεται με συστήματα και υπηρεσίες που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και εργασίες από τους διαχειριστές. Προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί πλήρως η μετάβαση στο τέλος Μαρτίου.